.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پیشکسوت کشتی ایران درگذشت

علیرضا سلیمانی قهرمان سنگین وزن کشتی جهان و پرچمدار ایران در المپیک 1992 بارسلون، مردی که نخستین قهرمانی جهان بعد از انقلاب و تنها قهرمانی سنگین وزن تاریخ کشتی ایران را کسب کرده بود صبح امروز به دلیل بیماری درگذشت.

به گزارش شمال نیوز به نقل از تابناک، علاقه‌مندان به کشتی علیرضا سلیمانی را با آن سکوی معروف قهرمانی جهانش می‌شناسند. آنجایی در مسابقات قهرمانی جهان سال 1989 مارتینی سوئیس با برتری برابر بومگارتنر آمریکایی قهرمان دسته فوق سنگین جهان شد و پرچم ایران را بالاتر از پرچم آمریکا و شوری به اهتزار درآورد تا ایران انقلابی آن سال‌ها که از سوی قدرت‌های جهانی نادیده گرفته می‌شد شعار بزرگ «نه شرقی، نه غربی» انقلابش را با صدای بلند فریاد بزند.

علی‌رضا سلیمانی کربلایی متولد بهمن ۱۳۳۴ در تهران بود. وی تنها کشتی‌گیر ایرانی است که قهرمانی جهان در دستهٔ فوق سنگین را به دست آورده و اولین قهرمان جهان کشتی ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که با قهرمانی او در سال ۱۹۸۹ در مارتینی سوئیس به دست آمد. وی در فینال آن مسابقات بروس بومگارتنر کشتی‌گیر آمریکایی را ۴-۵ شکست داد.
 
اوج دوران ورزش قهرمانی سلیمانی در دههٔ ۱۳۶۰ بود که ایران کمتر در رقابت‌های بین‌المللی حاضر می‌شد، به همین جهت سلیمانی در دو المپیک ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ به دلیل عدم شرکت ایران و در المپیک ۱۹۸۸ به دلیل مشکل ویزا حضور نداشت.

اما در المپیک ۱۹۷۶ مونترآل با ۲۰ سال سن در وزن ۹۷ کیلو رقابت کرد که با دو باخت و یک برد حذف شد. او در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون هم در سن ۳۶ سالگی شرکت داشت و پرچم‌دار کاروان ورزشی ایران هم بود، ابتدا ۳ پیروزی با ضربهٔ فنی را به نام ثبت خود کرد اما در رقابت چهارم در یک دیدار بسیار نزدیک که ۱۰ دقیقه و ۱۹ ثانیه طول کشید ۱-۲ از محمود دمیر ترک شکست خورد و در بازی پنجم با مساوی برابر کشتی‌گیر کانادا به مقام ششم رسید.

  خالق آن سکوی به یادماندنی درگذشت


خالق آن سکوی به یادماندنی درگذشت

سلیمانی همچنین یک رقیب و حریف تمرینی جدی و باتجربه‌تر به نام رضا سوخته‌سرایی داشت که همواره رقابت سختی برای قرارگرفتن در ترکیب تیم ملی داشتند. یکی از نقاط عطف دوران ورزش این دو بازی‌های آسیایی سئول ۱۹۸۶ بود که سوخته‌سرایی تصمیم گرفت در کشتی فرنگی شرکت کند تا سلیمانی در ترکیب تیم آزاد قرار گیرد و هر دو نیز مدال طلای بازی‌های آسیایی را کسب کردند. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 31 ارديبهشت 1393
خدا بیامرزدش به اینها می گفتن پهلوان در رفاقت هم پهلوان بودن
h 31 ارديبهشت 1393
با سلام
ضمن عرض تسلیئت به خانواده عزیز مرحوم جهان پهلوان سلیمانی، آرزوی مغفرت برای بازماندگان این مرحوم را از خداوند منان خواستاریم.

جا دارد تسلیئت عرض کنیم به خانواده دلسوز کشتی ایران

خدا بیامرزدش.

هیئت کشتی روستای شوبکلا-شهرستان بابل
مازندرانی های مقیم تهران بزرگ
رضا 31 ارديبهشت 1393
پهلوانها نمی میرند
ولیکبن 31 ارديبهشت 1393
روحش شاد هموا ره مرحوم سلیمانی وسوخته سرایی الگو برتر برای همه کشتی گیران خواهد بود.(س.ح.ن.بنافت)

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.876 seconds.